Als professional in het onderwijs of zorgsector kom je regelmatig in aanraking met hoogbegaafde kinderen of jongeren. Ben je leerkracht en vermoed je dat je een hoogbegaafd kind in de klas hebt, maar je bent het niet zeker? Ben je CLB-medewerker en je weet niet goed welk advies je kan geven aan ouders van hoogbegaafde kinderen? Ben je psycholoog, orthopedagoog, huisarts,… en kwam je in je praktijk al eens een hoogbegaafd kind tegen? Dan is deze verdiepingsopleiding een must om deze kinderen te leren begrijpen en zo een juiste begeleiding te geven.
Met deze verdiepingsopleiding verwerf je als professional een verdieping in theoretisch inzicht in hoogbegaafdheid en een praktische aanpak zodat je deze kinderen leert herkennen in de klas of in je praktijk. Je kunt zodoende een gepaste begeleiding bieden. Met deze uitgebreide kennis kan je van start gaan wanneer je een hoogbegaafd kind ontmoet en zal het kind meteen resultaat voelen.
Resultaat
Na deze opleiding heb je een uitgebreide kennis over hoogbegaafdheid verworven. Hierdoor ben je in staat om in je klas of in je praktijk van start te gaan met hoogbegaafde kinderen en:
-
Herken je hoogbegaafde kinderen in je klas of praktijk.
-
Ken je de basisprincipes van hoogbegaafd onderwijs.
-
Weet je wanneer je een kind wel of niet versnelt.
-
Herken je onderpresterende kinderen in je klas of praktijk.
-
Weet je hoe je onderpresteren preventief kan tegengaan.
5 Dagen-programma
Op deze dag bespreken we hoe je hoogbegaafde baby’s, peuters en kleuters kunt herkennen. Je leert een aantal kenmerken zodat er belletjes gaan rinkelen wanneer je een kind met een aantal van deze kenmerken opmerkt. Vervolgens gaan we de types hoogbegaafde leerlingen bespreken volgens Betts en Neihart, want dé hoogbegaafde leerling bestaat niet.
Op deze derde dag gaan we bekijken hoe hoogbegaafde kinderen leren en denken. Hun leerstijl vormt de basis van de principes achter compacten en verrijken. Vervolgens bekijken we ook wanneer versnelling en vervroegde doorstroming een optie is en wanneer niet.
De voorlaatste dag van de opleiding bespreken we de mindsettheorie van Carol Dweck. Je leert de kenmerken van groei- en vaste mindset onderscheiden bij kinderen, en misschien ook bij jezelf. Mindset is een onderliggende factor bij onderpresteren. De dag wordt dan ook afgesloten met een inzicht in onderpresteergedrag.
Op deze laatste dag gaan we het Vooroordelenspel Hoogbegaafdheid spelen. Met de kennis die je ondertussen hebt opgebouwd zal het geen probleem zijn om feit van mythe te kunnen onderscheiden. We bespreken tijdens een intervisienamiddag ook enkele van jullie eigen cases. Een fijne dag om af te ronden.
Studiebelasting
De studiebelasting voor de opleiding is circa 80 uur waarvan 5 opleidingsdagen en zelfstudie.
Certificaat
Deelnemers die aanwezig zijn geweest bij 80% van de bijeenkomsten, ontvangen na afloop een aanwezigheidsattest.
Groepsomvang
De groep bestaat uit minimaal 5 en maximaal 8 deelnemers.
Lesgever
Sabine Sypré, ECHA-Specialist in Gifted Education.
Na deze verdiepingsopleiding biedt Hoogbloeier een expertopleiding aan voor professionelen die nog meer theoretische achtergrond en praktijkmogelijkheden wensen bij de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Als u de verdiepingsopleiding heeft afgerond, krijgt u toegang tot de expertopleiding Wegwijzer met wijze kinderen.
Tarieven
Prijs voor de verdiepingsopleiding: €740,- (excl. 21% BTW) (i.e. €895,- incl. BTW)
Inbegrepen in de prijs: 5-daagse workshop, uitgebreide syllabus, oefenmateriaal, koffie/thee/water en broodjeslunch
Mooi meegenomen: als kleine resp. middelgrote ondernemer krijgt u met de KMO-portefeuille 40%, resp. 30% korting!
Van deze opleiding wordt een factuur gemaakt.
Wilt u meer informatie of een afspraak maken, neem dan telefonisch contact op of per mail:
tel. 0032 (0) 9 398 06 33 of mail naar info@hoogbloeier.be